De les ging over het maken van een beeldend probleem. Niet
elke opdracht die je geeft aan de kinderen bevat een beeldend probleem. Een
beeldend probleem bevat een technisch doel en een beeldend doel. Om te laten
zien aan de studenten wanneer een opdracht een beeldend probleem is, gingen we
zelf kleine opdrachten maken.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh-i7r9XEGCMLcWq9U3PPCHW1A29qNG1B3bwtjJV5yoL5GaBJ8dUV1jeBA8IRYGi5hjvtcizHCZpbQN10A_gM3SGDaikRm3JvXqpvWtY9OGwnd08zyY9FDQq8CTaaFFwako_6-uQxmCsHRZ/s200/20160519_100157967_iOS.jpg)
Vervolgens gingen we met Guido een kubus tekenen volgens de
juiste richtlijnen. Hierbij was dus sprake van een technisch doel. De hele klas
tekende mee en zo werd je aangeleerd hoe je een kubus moest tekenen.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgir29Od3XoHs507tz-GyGOS3H8x6qaq6b1Gip2UKOio8RQrhjVqehydVn1qiHIkDY18Q5SUjMA9QxdEffbCt9ZTyjB2aPhLWxBD28HUVGKlcNBUt9D-HosM8DWKMsZ0wUYigdmBKVOUC3S/s200/20160519_100145163_iOS.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiLx-axney_VeOUyD0V6s9JEQhnK_ccl-55jaux6cWClwUriu-lczi7PoEuWyJ0SqsidPq-XUVJOTmRWVJywH-DdT5t4kxJYEFEu0laxTwy6ixBS5tQVtSeyM2HiAfjfUSFAZZg9BzgzS9t/s200/20160519_101221070_iOS.jpg)
De volgende opdracht was het tekenen van een boze kubus, maar er mochten geen gezichten worden getekend. Je moest het doen met de lijnen van de kubus. Hierbij kwamen wel degelijk verschillende kubussen uit. Deze opdracht bevatte zowel een technisch doel, namelijk het tekenen van een kubus, als een beeldend doel, namelijk het tekenen van een verlegen kubus zonder smileys te gebruiken.
Daarna kwam onze werkvorm van de les. We moesten uit één
stuk klei een mens maken met een bepaalde expressie. De criteria hierbij waren;
- Het moet een menselijk 3D figuur zijn
- Hij moet de juiste maten en verhoudingen hebben
- De expressie moet duidelijk zijn
- Hij is uit één geheel gemaakt
- Er moet een textuur inzitten die aansluit bij de expressie
Omdat er veel verschillende beelden uit voortkomen en je
niet vastzit aan een expressie, is er een beeldend doel. Het technisch doel is
het kleien uit één stuk, het moet 3D zijn en je moet de juiste verhoudingen
gebruiken.
Aan de hand van de beoordelingscriteria ben ik beoordeeld door een medestudent. Voor de criteria menselijk figuur, expressie en uit één geheel kreeg ik 2 punten. Voor de onderdelen natuurgetrouw en textuur kreeg ik 1 punt. Bij elkaar heb ik een 8 gehaald voor mijn klei object.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten